DIGIMATE.
חזרה לבלוג

המהפכה המוזיקלית של 2025: כיצד בינה מלאכותית משנה את עולם המוזיקה

צלילי המוזיקה החדשים.. האם שמעתם לאחרונה שיר והתקשיתם לזהות אם הוא נוצר על ידי אמן אנושי או בינה מלאכותית? טוב, לא בעברית כי זה עדיין מורכב מאד (שפה יפה אך מורכבת), אבל באנגלית או שפות נפוצות אחרות, אם כך אתם לא לבד. אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה מוזיקלית, שמשנה מהיסוד את האופן שבו אנחנו יוצרים, […]

רני יפרח
רני יפרח
AI Architect
17.2.2025
המהפכה המוזיקלית של 2025: כיצד בינה מלאכותית משנה את עולם המוזיקה

צלילי המוזיקה החדשים..

האם שמעתם לאחרונה שיר והתקשיתם לזהות אם הוא נוצר על ידי אמן אנושי או בינה מלאכותית? טוב, לא בעברית כי זה עדיין מורכב מאד (שפה יפה אך מורכבת), אבל באנגלית או שפות נפוצות אחרות, אם כך אתם לא לבד.

אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה מוזיקלית, שמשנה מהיסוד את האופן שבו אנחנו יוצרים, מפיקים וצורכים מוזיקה.

דמיינו לעצמכם מצב שבמקום לחכות לאומן שאתם אוהבים שיוציא לכם שיר חדש, אתם בעצמכם יוצרים אומן חדש שאתם אוהבים, והוא יכול לייצר לכם כמה שירים שתרצו…

או אולי כבר מאסתם במוזיקה שמושמעת ב'לופ' בערוצים השונים ואתם רוצים להתרענן עם מוזיקה חדשה, או אפילו סתם ככה בא לכם להחיות שירים שכתבתם למגירה.

בשביל זה, נכון להיום, אין יותר צורך באולפני הקלטות או כלים מתקדמים.. איך זה קרה ?!

במאמר זה נצלול לעומק המהפכה הטכנולוגית שמשנה את עולם המוזיקה, ונבחן כיצד כלי AI חדשניים הופכים את היצירה המוזיקלית לנגישה יותר מאי פעם.

המהפכה הדיגיטלית: נקודת מפנה היסטורית

אמנם ב-2025 עסקינן, אך נחזור שנה אחת אחורה. תחילת 2024, נקודת ציון משמעותית בתולדות המוזיקה. חברת Suno השיקה כלי AI מהפכני שמסוגל ליצור שירים שלמים תוך שניות ספורות. לא מדובר רק במנגינות בסיסיות, אלא ביצירות מורכבות הכוללות מילים, הרמוניה וביצוע ברמה שלעיתים קשה להבדיל ממוזיקאי מקצועי.

אני זוכר שיצרתי שירים עם הכלי הזה בפעם הראשונה. זה היה מדהים לשמוע תוצרים מפתיעים ומגניבים.

"אז בזמנו" (כולה שנה עברה, כן?) הכלי הזה היה מוציא גרסאות שירים שהיו לחלוטין מאובחנות כיצירה סינטטית.

אך הבינה המלאכותית היא יישות לומדת, ולומדת מהר. כי תוך שנה הכלי הזה הפך למשהו כל כך עוצמתי ומדויק, שלעיתים אני מתקשה להבחין אם המוזיקה שנוצרה היא מלאכותית או לא.

תוצרים מדליקים, משעשעים, מרגשים, נעימים להאזנה. ומצאתי את עצמי, היום, פשוט מייצר לי מוזיקה שאני אוהב להאזין לה לפי ז'אנר וסגנונות שאני מתחבר אליהם. ונדהמתי עד כמה זה מוצלח. כ-90% הצלחה מהניסיון שלי.

שינוי בדרישה לאולפנים

כמו בכל כלי AI אחר, גם בעת יצירת מוזיקה צריך לבחור בין מספר אפשרויות נפוצות:

  • לתת הנחיה ולקבל שיר מלא. פשוט וקל.
  • לתת לכלי מילים + סגנון ולקבל מוצר מוגמר
  • לבקש קטע אינסטרומנטלי בלבד
  • לתת לכלי קובץ ייחוס כלשהו שעל בסיסו הוא יוצר שיר חדש

והתוצר שמתקבל, לרוב, מפתיע לטובה.

זה שהכלי הזה זמין לכולם, ודרך הנייד, כי הוא לא דורש משאבים 'מקומיים' כלל, מאפשר לכל אדם ליצור בכל זמן שמתחשק לו (חוץ מבנהיגה כמובן)..

וזה יוצר מעבר בין האולפן המקצועי לאולפן שבכיס. בנייד של כל אחד.

במילים אחרות – כל אחד יכול להפוך ליוצר !

אגב, אם מעניין אותך, הנה מדריך שהכנתי על גרסא v4:

הדמוקרטיזציה של היצירה המוזיקלית

אז אחרי השקת הכלי המדובר, ורק בסיכום הנתונים משנת 2024, למעלה מ-60% מהיוצרים המתחילים משלבים כלי AI בתהליך היצירה שלהם. אבל מעבר למספרים, השינוי מורגש בשטח.

נסו לחשוב על אנשים שחיים באזורי פריפרייה, שם אין לתלמידים גישה לכלי נגינה יקרים.. עם כלים כאלו הם מצליחים כעת ליצור מוזיקה משלהם. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא שינוי חברתי שפותח דלתות חדשות עבור דור שלם של יוצרים צעירים וגם מבוגרים (שצעירים בנפשם).

כמובן שזה מלווה באתגרים ודילמות

עם זאת, המהפכה הטכנולוגית מעלה שאלות מורכבות שדורשות התייחסות:

  • זכויות יוצרים בעידן ה-AI: כיצד מגדירים בעלות על יצירה שנוצרה בשיתוף עם בינה מלאכותית?
  • שוק רווי: כיצד מתמודדים עם הצפה של תוכן איכותי?
  • ייחודיות אנושית: איך שומרים על הנגיעה האנושית בעידן של אוטומציה?

הרשויות מתעכבות בהתנהלות מסודרת בנושא הזה, ולבנתיים מאות אלפי (ואולי מיליוני) שירים מלאכותיים נוצרים מדי יום !

ומה עם היוצרים והאולפנים ?!

בעידן ה-AI זה כבר נהיה עניין שבשגרה. יוצרים, אמנים, אנשים מוכשרים ששיתפו את היצירות שלהם עם הקהל כחלק מהסכם לא כתוב, שבו היוצר משתף עם הקהל כדי להתפרנס מזה, מתעוררים בוקר אחד ומגלים ש… הם כבר פחות רלוונטיים.

זה מטורף.

כותבי שירים, סיפורים, יוצרי מוזיקה… נגנים, אולפנים, מתכנתים, כותבי תוכן, עורכי חדשות… והרשימה רק הולכת ומתמלאת מרגע לרגע.

ברור, זה עדיין רחוק מ'להחליף' את האדם באופן ישיר, אבל עצם העובדה שבתוך פחות משנה כלי כמו Suno מביא לשינוי כל כך דרמטי בתוצריו, מראה מבחינתי על מגמה של שנים לא רבות לקראת רוויה של תכנים מלאכותיים שתעלה בדרגתה על התכנים שיש כרגע (אגב, לא שזה קשה.. גם המוזיקה הלכה והידרדרה).

ויש גם יתרונות בזה.. בנינו

אז בהתחשב ב'עובדה' הסובייקטיבית שלי, שהמוזיקה רק הלכה והתדרדרה עם השנים (כי בכל זאת יש המון אנשים שמאד אוהבים את המוזיקה הנוכחית), והביאה אותנו לתוצרים שקשה מאד להקשיב להם, יש יתרון בזה שיש אפשרות ליצור לבד.

אני יכול להעיד שאני יוצר לי אלבומים שלמים של 'אמנים' שאהבתי, מקשיב להם ואפילו נהנה!

או שאני יוצר שירים לילדים שלי עם תכנים קצת פחות רדודים.. אבל באותם סגנונות. כי הם מתחברים למוזיקה, אבל המילים….. עדיף לא לדבר עליהם.

או שאני (וכל אחד מאיתנו) יכול ליצור שיר יומולדת לבן שלי שמיועד במיוחד בשבילו, ולהשמיע לו את השיר כל יום. והוא יהיה מרוצה ושמח. במקום "היום יום הולדת" או משהו בסגנון.

אז זה בהחלט כיף. ומשעשע.

מה שכן זה דורש שימוש אחראי.

שימוש אחראי – זה מפתח חשוב

אחד המפתחות החשובים לכך שתעשיית המוזיקה המלאכותית תתפתח לאנשהו היא שימוש ראוי בכלים האלו. אני תמיד חוזר על זה שהכלים האלו יודעים ליצור בשבילנו דברים מדהימים, אך באותו אופן הם יכולים ליצור דברים נוראיים ואיומים.

תארו לכם שיר שמקניט את אחד הנערים החלשים בקבוצה, שמפיצים בווטסאפ של כל השכבה, ובשניה קוברים נפש של ילד עם צלקות לחיים שלמים בלחיצת כפתור…

או שיר גידוף או שנאה שמופץ ברשת ומגיע לאזניים תמימות..

אלה דברים שקורים לצערנו. ולכן האחריות לכך שדברים כאלו לא יקרו טמונה בשתי מקומות עיקריים, ואף אחד מהם הוא לא הרגלוציה אגב…

  1. שימוש אחראי ומבוקר בכלים האלו לצורך יצירה מקורית ועצמאית בלבד, ללא תשוקה להפוך את התוצרים למשהו שמביא לכם 'כסף'. כי בכל זאת, הכלים האלו אומנו על כל תכני המוזיקה הקיימים משחר האנושות ככל הנראה, ויש אמנים שעבדו על זה ממש קשה. אז לשחרר את זה.
  2. לחנוך את הדור הצעיר שיוצר עם הכלים לשימוש אחראי שכזה, כדי שהם יבינו איזו השפעה יש להם על עצמם ועל סביבתם לפני שנותנים להם לגשת לכלים האלו בכלל..

מבט לעתיד..

אחד החידושים שגיליתי לאחרונה, וגם הוא לא ממש מפתיע אותי, זה 'מוזיקה אדפטיבית'. כלומר שיר שנוצר באופן סימולטני אל מול הבנת מצב הרוח של המאזין. שזה אומר שהשיר עצמו לא צפוי. מזכיר לי קצת את יכולת ה'אילתור' שיש לחלק מהמוזיקאים. יכולת גבוהה מאד של נגן.

אז גם לשם אותה 'בינה מלאכותית' כבר חותרת.

לידיעתינו.

לא מחליפים יצירתיות אנושית אלא מרחיבים גבולות יצירה

עולם המוזיקה בהשתנות. הוא תמיד נמצא בהשתנות, אבל הפעם זה שינוי קיצוני.

אם שמים את כל הדברים הפחות טובים בצד, אפשר לומר שהכלים האלו, שאני יכול להעיד שהם מופלאים ומיסתוריים, יכולים בהחלט להפוך את תעשיית המוזיקה למשהו שלא הכרנו בעבר.

מרעיון של 'סטרים אדפטיבי' שזה אומר רצועת שיר שמתמשכת כמה זמן שהמאזין מבקש ומתעדכנת בהתאם לבקשותיו ולמצב הרוח שלו, ועד לכך שאדם אנונימי מ'אי שם רחוק' מביא יצירה שמרגשת רבים.

זה מרחיב את יכולתו של היוצר שאין באפשרותו להשקיע במשאבי האולן והכלים להקלטה, כדי לתת חיים לשירים שכתב או כותב, לתת חיים ללחנים שלו, להפוך אותם להפקה שלמה ולתת השראה להמשך.

מה שאומר שיש פה אפשרות שווה לכולם. לפחות בשלב זה. כל אחד יכול ליצור מוזיקה עד הודעה חדשה !

זהו להפעם. מקווה שאהבתם.

ואם כן, בואו לעקוב אחרי בערוצים נוספים (יוטיוב, ספוטיפיי)..

אני מעלה תכנים מעניינים באופן קבוע.. אז למה לא.

נתראה..